Aandacht hebben voor je stagiairs, is investeren in de vakmensen van morgen. KEMBIT is dit jaar door SBB verkozen tot beste leerbedrijf in de IT-sector. Daar zijn we natuurlijk ontzettend trots op. In dit blog vertelt Arne van den Munckhof meer over stagelopen en -begeleiding bij KEMBIT.
“Ik ben Arne, netwerkbeheerder bij KEMBIT. Ook ben ik het overkoepelende aanspreekpunt voor stagiairs binnen onze organisatie. Er zijn natuurlijk veel praktijkbegeleiders binnen onze organisatie maar ik neem zelf het voortouw in het contact met mbo- en hbo-scholen. Toen mijn voorganger vertrok, heb ik mijn kans gegrepen. Ik haal namelijk veel energie uit het samenwerken met stagiairs.”
“Ja, dat klopt. Ik heb hier vakantiewerk gedaan en tijdens mijn hbo-opleiding heb ik hier tussentijds mijn stage gevolgd Tijdens mijn studie heb ik ook bij KEMBIT gewerkt, als bijbaan, en de stage voor mijn afstudeerscriptie heb ik hier gedaan. Ik was destijds zelf erg te spreken over de begeleiding. Die was echt heel studentgericht. Het draaide daarbij echt om een goede balans tussen wat de school belangrijk vond en hoe ik me als student kon ontwikkelen. Ter vergelijking: tijdens mijn mbo-studie werkte ik bij een ander bedrijf, dat heel formeel was in de omgang. Ik voelde me daar niet altijd helemaal op mijn plaats. Het was bijvoorbeeld niet zo gemakkelijk om als stagiair feedback te geven of ideeën aan te dragen. Bij KEMBIT voelde ik me echter wel thuis en durfde ik mijn stem te laten horen. Toen ik na mijn studie het aanbod kreeg om hier te komen werken, heb ik dat met beide handen aangegrepen.”
“Wat ik veel van studenten hoor, is dat dat door de openheid en betrokkenheid komt. We willen je zo snel mogelijk het gevoel geven dat je deel uitmaakt van het team. Als je hier als stagiair binnenkomt, nodigen we je natuurlijk ook gewoon uit voor de team- en bedrijfsuitjes. Natuurlijk is je begeleider je eerste aanspreekpunt, maar alle collega’s staan ook klaar om je advies te geven, ook als ze van een ander team zijn. Er zijn altijd wel genoeg mensen om stagiairs te helpen, zelfs in de drukste periodes. Ook zorgen we er organisatorisch voor dat stage lopen zo soepel mogelijk gaat. Elke week hebben we een meeting met alle stagiairs en hun begeleiders, van alle teams, waarin we doornemen wat ze de komende weken willen bereiken. We bespreken de dingen die goed gaan, maar ook wat er nog niet zo lekker ging. Dan gaan we samen kijken hoe we dat kunnen oplossen.”
“Het is wel zo dat je binnen een bepaald team binnenkomt, waar je basis wordt gelegd. Dat is bijvoorbeeld servicedesk, security, of networking, waar ik zelf zit. Maar je krijgt gedurende je stage verschillende opdrachten die je op de andere afdelingen moet uitvoeren. Wanneer je stage er dan op zit, heb je wel echt een totaalpakket meegekregen.”
Gebeurt het vaak dat stagiairs bij jullie in dienst komen?
“Dat verschilt. De onderscheiding die we van het SBB hebben gekregen, heeft betrekking op mbo-stagiairs. Je ziet vaak dat deze studenten willen doorstuderen en naar het hbo willen. Maar er zijn er ook veel studenten na hun mbo aan het werk willen, en tegen ons zeggen: ‘Ik zou hier graag blijven werken.’ Gelukkig zoeken we altijd wel mensen, zeker binnen deze krappe arbeidsmarkt. Gesprekken daarover voeren we vaak tijdens de stage al. Het is dan ook een pre voor ons dat we die jongens en meiden al goed leren kennen, en hun vaardigheden goed kunnen inschatten.”
Meer weten? Neem dan contact op via info@kembit.nl. Neem ook zeker een kijk op werkenbijkembit.nl.