Blog

Monitor voortgang en KPI’s tijdens Corona met Business Intelligence

Lees verder

Om ervoor te zorgen dat alle dagelijkse processen en beslissingen in lijn blijven met de algemene bedrijfsdoelstellingen, zijn KPI’s onmisbaar. Nu het grootste deel van het werk dat niet locatie gebonden is op afstand geschied, kan het voor managers lastig worden hier grip op te houden. Nu hoeft minder contact niet direct slechtere cijfers te indiceren, maar wanneer het aantal contactmomenten beperkt wordt, kan ook het inzicht belemmerd worden. Gelukkig is er een intelligente methode waarmee dit inzicht makkelijk en op elk moment op te roepen is: Business Intelligence.

Business Intelligence omvat het proces van gegevens omzetten in informatie. Middels tooling die eenvoudig te besturen en te beheren is, kunnen processen (zowel digitaal als analoog) gemonitord worden en kunnen resultaten duidelijk en inzichtelijk gevisualiseerd worden. Op basis van de data die Business Intelligence gebruikt, kunnen organisaties gedegen uitspraken doen over zaken als voortgang en doelen en kunnen zelfs voorspellingen gedaan worden op basis van prognoses.

Hoe werkt Business Intelligence?

De essentie is het omzetten van gegevens in stuurinformatie ter ondersteuning van bedrijfsprocessen. De tooling dient data uit bronsystemen in te kunnen zien en te kunnen verversen. De bronnen kunnen variëren van online softwarepakketten tot Excel bestanden. Hiermee maakt de tooling bijvoorbeeld dashboards waarmee in één oogopslag informatie of processen beoordeeld kunnen worden.

Business Intelligence biedt handvaten om data om te zetten naar informatie en voorziet in visualisaties die snel inzicht bieden in de belangrijkste KPI’s van de organisatie. Met behulp van tools als Microsoft Power BI realiseerde KEMBIT dergelijke oplossingen voor klanten als LEVANTOgroep en Brightlands Chemelot Campus.

Bekijk onze klantcases
Klantcases

Wat is er met Business Intelligence mogelijk?

Business Intelligence is veel breder inzetbaar dan enkel het monitoren van KPI’s. Zo kan Business Intelligence:

• Een “Single source of truth” creëren, waarmee voorkomen wordt dat binnen de organisatie verschillende interpretaties van gegevens bestaan
• Een indicatie geven voor overige relevante zaken, zoals beschikbaarheid, omloopsnelheid of voorraad
• Snel accurate informatie geven, waarmee planners beter op de hoogte zijn van eventueel te ondernemen acties
• Performance monitoring realiseren, waarmee direct inzicht in bijvoorbeeld voorraad gegeven kan worden
• Inzicht geven in veranderingen in cyclische of terugkerende werkprocessen
• De impact van een bepaalde beoogde servicegraad op de rest van de organisatie indiceren
Daarbij is de informatie in Business Intelligence tooling erg recent tot zelfs real-time en daarbij altijd en overal online beschikbaar.

Business Intelligence voor jouw organisatie

Direct behoefte aan meer informatie? Neem dan een kijkje op onze whitepaper-pagina, waar we dit soort topics in meer detail behandelen.

Bekijk onze whitepapers
Whitepapers

Toch liever een specialist spreken over de concrete mogelijkheden voor jouw organisatie? Neem dan contact met ons op. Onze specialisten vertellen je graag vrijblijvend meer over de mogelijkheden, implicaties en de laatste ontwikkelingen op het gebied van Business Intelligence.

Vraag het onze specialisten
Contact