MeanderGroep

Met een strategische IT-blauwdruk naar succes

Casebeschrijving

Zorgorganisatie MeanderGroep heeft een complexe IT-infrastructuur, met vele applicaties en koppelingen. Hierdoor was er een sterke behoefte aan juiste en actuele informatie over de totale infrastructuur. Enterprise architecture speelde hierbij een cruciale rol: het creëren van een gedetailleerde blauwdruk van de organisatie. Enterprise architecture was hierbij essentieel: een blauwdruk laten maken van de organisatie. Hiervoor kon MeanderGroep rekenen op IT-partner KEMBIT. Niet alleen werd het beheer en de controle op infstrauctuur daardoor gemakkelijker realiseerbaar, het leverde tevens een belangrijke bijdrage op het gebied van security en wijzigingenbeheer. Ook van belang voor het voldoen aan de NEN7510.

Danny Kokol is sinds 2020 werkzaam bij MeanderGroep en is inmiddels directeur I&A, Vastgoed en Facilitaire Zaken bij MeanderGroep. Hij vertelt: “Toen ik bij MeanderGroep startte, was ik enthousiast over het uitgebreide programma dat er lag om de IT verder te digitaliseren en innoveren. Het werd tegelijkertijd duidelijk dat er echt nog wel veel moest gebeuren, omdat er geen adequaat technologisch fundament was voor de behoeften van nu en later.”

Eén centrale plek voor alle vragen

Om verdere digitalisering mogelijk te maken- en klaar te zijn voor toekomstige ontwikkelingen in de zorg, is uitgebreid inzicht in de IT nodig. Dat is ook belangrijk om compliance te realiseren. Kokol vertelt: “Je moet niet alleen aan steeds meer eisen voldoen, maar ook actueel en betrouwbaar inzicht blijven houden in de huidige omgeving en het applicatielandschap. Daarom was het belangrijk dat we een goed beeld zouden krijgen van hoe onze enterprise architecture elkaar steekt.” Dit is een methode om een uitgebreide blauwdruk te maken van een organisatie, die inzicht verschaft in onder meer applicaties, data en bedrijfsprocessen.

Kokol vervolgt:“Over onze enterprise architecture was weliswaar veel informatie, maar die was door de jaren heen erg versplinterd geraakt. De informatie zat in allerlei verschillende overzichten en bevond zich op allerlei verschillende plekken. Het was lastig om alles bij elkaar te zoeken. Hierdoor slaagden we er niet in om de gewenste inzichten te verkrijgen, vooral wanneer het ging om het ondersteunen van besluitvorming bij wijzigingen en het centraal borgen van het beheer hiervan. Wat ik wilde, was één centrale plek waar je alle antwoorden op je vragen krijgt.”

Maar waarmee begin je om die inzichten op te doen, in zo’n complexe organisatie? Kokol besloot dat de applicaties het directe startpunt zouden zijn, onder meer omdat er voor de hybride werkplek een transitie gemaakt moest worden, van Citrix naar Microsoft. Andere aandachtspunten waren de implementatie van het nieuwe elektronische klantendossier, en de implementatie van het ERP-pakket. Verder waren er nog wat andere ontwikkelingen, zoals het in gebruik nemen van TOPdesk – software voor servicemanagement – en medische applicaties. Daarna moest het netwerk toekomstbestendig gemaakt worden. Tot slot moest de zorgcommunicatietechnologie verbeterd worden. Kokol: “Alle veranderingen moesten bovendien aansluitend en soms gelijktijdig gerealiseerd worden.”

 

“Je moet niet alleen aan steeds meer eisen voldoen, maar ook actueel en betrouwbaar inzicht blijven houden in de huidige omgeving en het applicatielandschap. Daarom was het belangrijk dat we een goed beeld zouden krijgen van hoe onze enterprise architecture elkaar steekt.”

Met oog op de toekomst

MeanderGroep is een ontzettend grote organisatie, met bijna zesduizend medewerkers en 53 locaties, waaronder verpleeg- en verzorgingshuizen en een hospice. Ook wordt er zorg bij mensen thuis geleverd. Kokol: “Dat brengt met zich mee dat er heel veel verschillende gebruikersprofielen zijn voor de werkplekken. Hierdoor was er een zeer versplinterd applicatielandschap ontstaan. Joshua weet heel goed wat de schaal en de complexiteit zijn.” Daarmee verwijst hij naar Joshua Paffen, lead architect bij KEMBIT, die de leiding nam om enterprise architecture toe te passen op de MeanderGroep.

Kokol is binnen zijn netwerk gaan vragen welke partner MeanderGroep zou kunnen helpen om de gewenste mate van inzicht te bereiken. “Op basis daarvan kreeg ik wel tips en voorbeelden, maar die sloten allemaal niet aan bij wat ik voor ogen had. Wat voor mij belangrijk was, was dat er een oplossing kwam waarvoor iemand binnen onze organisatie het eigenaarschap kon pakken. Onze kennis moet immers intern geborgd worden.”

MeanderGroep en KEMBIT hebben in het verleden al samengewerkt voor een ander IT-project. “Hierdoor kende ik Joshua. Ik besloot om mijn vragen bij hem neer te leggen. Hij kwam toen met een concreet voorstel qua framework en tooling. Op basis daarvan zijn we aan de slag gegaan.” Kokol vertelt wat de doorslag gaf om voor deze IT-dienstverlener te kiezen, ook vanuit het bestuur: “Dat was hun visie op de moderne werkplek én de bijhorende aanpak. Wat tegen ons werd gezegd: ‘Als je met deze transitie wil beginnen, moet je óók vast in kaart brengen hoe je die IT straks wilt beheren. Op basis daarvan gaan we het ontwerp vormgeven.’ Dat sprak ons enorm aan.”

Lean en natuurlijk

Paffen vertelt hoe KEMBIT te werk is gegaan: “We stelden architecturale principes richtlijnen op voor de architectuur, zoals ‘Microsoft, tenzij’ en ‘cloud, tenzij’. Dat zijn de richtlijnen die je meeneemt in je aanpak en de oplossingen die je voorstelt.” Kokol voegt nog een andere voorwaarde toe, misschien wel de belangrijkste: “Je gaat geen IT implementeren omwille van de IT. Wat we steeds voor ogen hielden: wordt de zorg beter door deze veranderingen? Daar rolden we andere principes uit, zoals ‘privacy by design’ en ‘security by design’. Dat doen we natuurlijk niet alleen voor de compliance, maar vooral uit respect voor onze medewerkers en cliënten.”

Kokol vertelt dat beide organisaties volgens een “heel natuurlijke en lean manier” samen aan de slag zijn gegaan: “KEMBIT heeft relatief weinig tijd besteed aan een projectplan, maar heeft er juist voor gekozen om de voortgang goed af te stemmen met ons. Elke week bracht Joshua ons op de hoogte van de voortgang en gaf hij een overzicht van de actuele stand van zaken.”

Ook Paffen heeft de samenwerking als erg fijn ervaren. “We hebben het heel iteratief opgepakt door te kijken wat op dat moment de behoeften waren. Deze aanpak leverde daardoor direct waarde op. Door al die etappes hadden we na een jaar een volledig overzicht van de organisatie. Je moet tijdens een audit kunnen wisselen tussen het grote plaatje en details. Wil je weten hoe een bepaalde koppeling loopt, of welke route specifieke data volgen? Dan kun je gewoon het lijntje volgen. We hebben bijvoorbeeld een meeting van twee uur gehad met de auditor, die daarna precies wist hoe MeanderGroep qua applicatie, koppelingen en infrstrauctuurin elkaar steekt.”

Neem nu contact op

Wil jij ook dankzij enterprise architecture een gedetailleerd overzicht krijgen van de IT in je organisatie, of heb je andere vragen naar aanleiding van deze case? Neem dan gerust contact met ons op. Mocht je direct met Joshua Paffen willen spreken, laat dat dan zeker weten.